Support

Sender IP must have reverse lookup (DNS PTR)

Sender IP must have reverse lookup (DNS PTR)

Het ontbreken van een PTR-record is een probleem dat bij de afzender ligt.

De verzendende mailserver dient te voldoen aan de internetstandaarden, en dus o.a. voorzien te zijn van een corresponderende PTR record. Veel providers (waaronder SCHROER) accepteren enkel e-mail van mailservers die voorzien zijn van een PTR record. De IP-provider van de afzender kan een PTR-record aanbrengen in haar naamservers. Zie http://www.rfc-editor.org/rfc/rfc1035.txt voor specifieke informatie betreffende configuratie van DNS servers. E-mail wordt niet geaccepteerd als de verzendende mailserver of DNS niet voldoet aan de RFC standaarden (met PTR record) met een melding dat het e-mailbericht niet op bestemming afgeleverd wordt, en wat daarvan de reden is.

Onze smtp-relays accepteren dus geen e-mail van mailservers waarvan het ip-adres niet te herleiden (resolven) is. Daarbij geven zij de volgende melding:

5.1.8 Sender IP must have reverse lookup (DNS PTR)

Dit betekent dat er geen hostnaam bestaat voor het ip-adres van de verzendende mailserver en daarom de e-mail niet kan worden geaccepteerd.

Waarom deze maatregel?
Correct ingestelde mailservers hebben een bijbehorende hostnaam. Computers van thuisgebruikers en spammers over het algemeen niet, vandaar. En omdat deze maatregel uiterst effectief blijkt.

De oplossing
Een ontvanger kan weinig doen aan zaken die verzenders niet op orde hebben. De provider van wie de afzender het ip-adres heeft dat zijn of haar mailserver gebruikt, kan er voor zorgen dat het ip-adres van de mailserver te herleiden is. Hiervoor dient deze provider een PTR-record met de hostnaam van de mailserver te maken in haar naamservers. De afzender dient dit zijn of haar provider te verzoeken.